Slovník pojmů

4 B C D E H K N P R Ř S T V

4ever

Značka kol a skupina lidí, kteří před 25 lety jsme začínali jako skupina cyklistických nadšenců, kteří se nespokojili s koly dováženými k nám do Česka z Asie, a tak se rozhodli pustit se do vlastní výroby. Náš zápal a investice do technologií…

Blatníky

Plastové nebo kovové chrániče na přední a zadní kolo; mají chránit cyklistu před blátem a vodou stříkající z otáčejícího se kola. U horských kol se blatníky příliš nepoužívají (existují ale speciální), aby o ně nedřelo bláto přilepené na kole. Přední…

Bosch

Robert Bosch GmbH je německá společnost, založená v roce 1886 Robertem Boschem. Sídlem celosvětové skupiny s 374 778 zaměstnanci (stav k 31. prosinci 2015)[3] je město Gerlingen, severozápadně od Stuttgartu. Logem firmy je stylizovaná kotva…

Brzdy

U kol se používá buď špalková, kotoučová brzda nebo "volnoběžka" - zadní volnoběžný náboj s protišlapací brzdou, tzv. torpédem. Dvě na sobě nezávislé účinné brzdy s odstupňovatelným ovládáním brzdného účinku jsou povinnou součástí kola.

CTM

Jízdní kola značky CTM-Because we love bicycles - Protože milujeme kola. Filozofie, kterou se výrobci této značky řídí a která odráží jejich postoj k práci.Jízdní kola značky CTM-Because we love bicycles - Protože milujeme kola. Filozofie, kterou se…

Cube

Německá firma CUBE byla založena roku 1993. V prvním roce jejího působení vyprodukovala firma něco málo přes 500 kusů kol. V současné době se roční produkce pohybuje již okolo 300.000 kol ročně. Během několika let se kola značky CUBE významně…

Dětské kolo

Dětská kola jsou už po generace tou nejlepší sportovní potřebou, dopravním prostředkem i dárkem pro děti každého věku. Avšak takový výběr tvarů, barev a bezpečného provedení kol jako dnes tu ještě nebyl! Je opravdu radost vybírat přes internet dětské…

Duše

Duše je guma s ventilem vyplněná vzduchem. Nachází se mezi ráfkem a pláštěm. Přifukuje se pomocí ventilu pumpičkou. Tlak v pneumatice ovlivňuje valivý odpor kola (příliš měkké kolo má odpor větší), míru odpružení a také rychlost opotřebení pláště.

Elektrokolo

Elektrické kolo je jízdní kolo, které je poháněno elektrickou energií. Tato kola mohou jako běžná kola využívat cyklostezky. Pro jízdu na elektrickém kole není potřeba řidičský průkaz. Maximální rychlost poháněného kola může být (bez nutnosti…

Hlavové složení

Hlavové složení je soustava ložisek a misek, která umožňuje otáčení sloupku přední vidlice v hlavové trubce rámu. Otáčení řidítek přenášený vidlicí na přední kolo umožňuje zatáčení.

Horské kolo

Horské kolo, často též označované zkratkou MTB (z anglického mountain bike) – používá se též anglické slovo bike a od něj odvozené biker, bikování a podobně – je bicykl navržený pro jízdu v terénu, a to jak z hlediska povrchu (lze jezdit od povrchů…

Kliky

Kovová součást spojující pedál se středem.

Náboje

Náboje jsou středy kol, předního i zadního. Náboj je složen, podobně jako je tomu u středu kola, z ložisek, misek a z matek nasazených na středovou osu, která je určena k uchycení kola do vidlice.

Pastorky

Pastorky neboli tří- až dvanáctikolečka (označuje počet ozubených kol) na zadním kole přidávají, v kombinaci s převodníky, další převodové poměry, které může jezdec využít k optimálnímu poměru mezi šlapáním do pedálů a rychlostí otáčení poháněného…

Pedály

Lidově zvané „šlapky“ umožňují přenesení lidské síly na převodní systém kola. Na pedálech musíte mít po obou stranách oranžové odrazky (můžou být i na obuvi).

Pláště

Nazývají se tak gumy na přední a zadní kolo, mají za úkol chránit duši a optimalizovat jízdní vlastnosti kola v terénu nebo na silnici. Pláště na horská kola jsou široké s propracovaným vzorkem, který umožňuje jízdu v náročném terénu, naopak silniční…

Přední vidlice

Slouží k uchycení předního kola a k připevnění přední brzdy a u horský kol je zpravidla odpružená. Nohy vidlice mají formu pístů s různými tlumiči rázů.

Představec

Představec pevně spojuje sloupek přední vidlice s řidítky, jeho délka ovlivňuje posed cyklisty a charakter zatáčení řidítky. Některé typy představce jsou nastavitelné, případně odpružené.

Přehhazovačka

Zadní měnič neboli přehazovačka slouží k "přehození" řetězu na jiné ozubené kolo na kazetě.

Přesmykač

Přední měnič neboli přesmykač je určen k "přesmýknutí" řetězu na další ozubené kolo předního trojpřevodníku, popř. dvojpřevodníku.

Převodníky

Převodníky neboli tácy, jedno až tři ozubená kola, přenášející pohyb šlapání na řetěz

Ráfek

Kovová obruč s profilem písmene U v řezu, vytvářející místo pro duši a plášť. U kol, která jsou určena pro profesionální výkon, tedy u kol s předpokladem k většímu zatížení, jsou ráfky zdvojené. Poskytují tak vyšší odolnost a bezpečnost. V dnešní…

Rám

Rám - hlavní nosná konstrukce kola, ke které jsou připevněny ostatní součásti. Nejběžnější rám má tvar nepravidelného pětiúhelníku. Hlavní nosnou část tvoří horní a dolní rámová trubka, hlavová trubka vidlice a sedlová trubka. Na tento nepravidelný…

Rohy

Rohy (anglicky "bull horn" = "býčí rohy", jelikož trčí obvykle směrem šikmo dopředu-nahoru jako u býka) - jsou kovové nástavce přidělané na obou koncích řidítek umožňující jejich lepší uchopení. Slouží k tomu, aby cyklista mohl při jízdě měnit úchop.…

Rukojeti

Rukojeti (dnes často převzetím z angličtiny "gripy" nebo ručky) - jsou nejčastěji gumové návleky na oba konce řidítek. Mají zajistit, aby řidítka v ruce neklouzala a dobře se držela.

Nahoru